Mire jó a 3D szkennelés?
Az Artec Eva kézi szkennerel végzett "reverse engineereing" visszafejtés segít az 1955-ös olasz Falco repülőgép futóműajtóinak javításában
Esettanulmány leírása, forrás: Artec3D.com
Cél: Repülőgép futóműajtók újragyártása a repülőgép üzemelésére vonatkozó biztonsági előírások betartásával.
Használt eszközök: Artec Eva, Geomagic for SOLIDWORKS
A Sequoia Falco. Az Olaszországban tervezett és először 1955-ben repült kétüléses műrepülőgép 2019-ben is megállja a helyét, sok légitársaság és pilóta szerint a legjobban kezelhető és a legerősebb gép, nem beszélve arról, hogy formája kellemes a szemnek.
A tervező Stelio Fari nyomdokaiba lépve, a repülőgép-rajongó Michael Shuler saját Falcójának megépítésébe kezdett. A több mint 60 éve tervezett klasszikus repülőgép megépítése a gyártás mai modern világában még a repülési szakértők számára sem megy kihívások nélkül.
A repülőgép összeszerelése közben Shuler akadályba ütközött, amikor a futómű ajtajának építéséről volt szó. A futóművet - azt a kerekes támasztórendszert, amely lehetővé teszi a repülőgépek leszállását, felszállását és a földön való mozgását - jellemzően a gép testébe van beépítve, és futóműajtók zárják. A futóműajtóknak, melyeknek tökéletesen illeszkedniük kell a környező részekhez és felületekhez. Nehezen hozzáférhetőek és szerelhetőek.
Mint minden jármű esetében, a mérések létfontosságú szerepet játszanak a biztonság (és a Falco esetében az esztétika) biztosításában, de a terület összetettsége miatt a pontos adatok gyűjtése nehéz és időigényes lenne.
Ezt szem előtt tartva a Javelin Technologies Inc., az Artec 3D Gold Certified Partner szolgáltatásait vették igénybe.
A pontosság ilyen szigorú betartása mellett szóba sem jöhetett a kézi mérés - amellett, hogy mennyi ideig tartana, és sok a hibalehetőség.
"Az üreg, ahol a futómű illeszkedik, nem teljesen sík" - mondja Reid. "Elképzelheti, milyen nehézségekkel és sok munkával jár, amikor megpróbáltam megmérni ezt a görbét, és kitalálni, hogy a futómű valójában hogyan illeszkedik a törzshöz..."
Fenti feladatra teljesen alkalmas egy Artec Eva professzionális kézi szkenner.
Az Artec Eva továbbra is népszerű megoldás a gyors, textúrázott és pontos 3D modellek készítésére. Könnyen használható és hihetetlenül precíz, az Eva a legalkalmasabb közepes méretű tárgyakhoz és visszafejtő, újramodellezést igénylő gépalkatrészekhez. Az Eva számos iparágban megmutatta kiválóságát, a gyors prototípus-készítéstől a törvényszéki szakértőn és a protéziseken át az űrkutatásig.
"Sokkal egyszerűbb az Eva segítségével átvizsgálni egy olyan területet, ahol a hozzáférés korlátozott." - magyarázza Reid. "Evával egy órán belül elkészült a szkennelés." Összességében egy napon belül megoldódott a javítandó alkatrészek, felületek és a geometriáinak méretezése."
A mérési hiba kockázatait szkenneléssel kiküszöböltük. Következő fontos feladat az volt, hogy a két ajtók kinyíljanak és csukódjanak, működésük során az felületi illeszkedések megfelelőek legyenek. Szkennelést nem csak a méretek meghatározására és a tényleges alkatrészek létrehozásához használtuk, hanem az elkészült CAD modell referenciaként is szolgált arra vonatkozóan, hogy az ajtók valóban illeszkednek, a nyitás, zárás folyamata akadálymentesen történik meg.
Videó bemutatja a szkennelést és az újramodellezés folyamatát:
A szkennelés befejeztével a következő lépés a repülőgép alsó rész digitális másolatának elkészítése volt, amely felhasználható a futóműajtók tervezésére. A Geomagic for SOLIDWORKS beépülő modul használatával az Artec szkennerekkel készült 3D modellek egyetlen kattintással exportálhatók az Artec Studio-ból, amely intuitív környezetet biztosít az alapvető 3D modellezéshez. A Geomagic for SOLIDWORKS lehetőséget ad a felhasználóknak egyszerű és összetett felületek és jellemzők nagy pontossággal történő kinyerésére a tökéletes illeszkedés érdekében.
A 3D nyomtatott futóműajtók jóváhagyott prototípusával felszerelték a repülőgépet, következő lépés: Felszállás!
2022.09.16. Forrás: Artec3d.com