Hajó műanyag elem gyártása additív technológiával
Feladat
Motoroshajó hajótest alkatrészének egyik darabja elveszett. Az eredeti alkatrészek hagyományos kompozit lamináló technológiával készültek, melynek jelentős költségét a megfelelő minőségű sablon elkészítése jelenti. Sablon minősége azért fontos, mert a végtermék felületének finomsága a sablon minőségétől függ.
Sablon a kész termék legyártásának eszköze. Ilyenkor azért magasak a gyártási költségek, mivel egy darab alkatrész érdekében több alkatrész előállítására is alkalmas sablont kell készítenünk.
Épp ilyen esetekre lehet kiváló megoldás az additív gyártás, melynek jelen esetben a következőek a munkafolyamatai:
- Ebben az esetben szerencsénk volt, mert rendelkezésre állt a jobb oldali minta alkatrész, melyről 3D szkenneléssel tudtunk méreteket és geometria formát kapni, mivel a speciális görbületek nem tették lehetővé a mérőeszközökkel történő mérést. Az Artec Eva Lite metrológiai 3D szkennerével dolgoztunk.
- Beszkennelt digitális állomány (STL) az alapja a 3D nyomtatáshoz szükséges CAD modell elkészítésének. CAD modellt a Rhinoceros 7 CAD programmal rajzoltuk meg, melynek egyik nagy előnye a formát meghatározó görbék folytonosságának vissza ellenőrizhetősége, a Zebra analízis.
Az eredeti alkatrész több mint 2 méter hosszú, így a tervezés egy fontos része, hogy a CAD modell a kiválasztott additív technológia munkaterére legyen alakítva és az összeillesztések mechanikai és esztétikai szempontból is elfogadhatóak legyenek.
- Kiválasztott technológia FDM, munkatere x=450* y=450* z=450mm
- FDM technológia miatt az alkatrészek megfelelő felületi minőségének elérése érdekében utómunkálatokra van szűség, csiszolás, UV álló festés, ragasztás.